Michael Jackson “The world guide to beer”

posted in: Misija „BEER GEEK“ | 0

M. Jackson viena iškiliausių XX – XXI a. asmenybių alaus kultūros sferoje. Būtent „The world guide to beer“ pelnė jam visuotinį pripažinimą. Ši M. Jackson knyga buvo išversta į dešimt kalbų ir sulaukė pripažinimo visame pasaulyje dėl savo apimties ir novatoriškumo.

Autorius. Michael Jackson – žurnalistas, alaus ekspertas, gimęs 1942 metais Anglijoje, išeivio iš Lietuvos šeimoje. Jo tėvas, Lietuvos žydas Isaac Jakowitz, emigravo į Angliją tarp dviejų pasaulinių karų, kur pasikeitė savo pavardę į Jackson. Pirmoji M. Jackson knyga alaus tematika „The English pub“ pasirodė 1976 metais, tačiau didesnio susidomėjimo nesulaukė. Jau tuomet, šis alaus ekspertas rinko informaciją knygai apie pasaulio alų ir jo įvairovę. 1977 metais pasirodo „The world guide to beer“, knyga, kaip pripažįsta pats autorius, skirta ne alaus gamintojams, bet alaus gerėjui. Knygos pratarmėje rašoma: ši knyga, tai pirmasis bandymas apžvelgti viso pasaulio alus. Yra nemažai knygų apie specifinių regionų alaus stilius, apie vienos šalies, tarkim, Vokietijos alų, tačiau niekas iki šiol neparašė knygos kurioje būtų sudėta informacija apie viso pasaulio alų. Dėka šios knygos, M. Jackson tampa pripažintu alaus ekspertu. 1988 metais pasirodo atnaujintas „The world guide to beer“ knygos leidimas „New world guide to beer“.

Knygos turinys
Knygos turinys

Knyga. Knygą sudaro vos 255 puslapiai, tačiau informacijos apimtis milžiniška. Autorius knygos pradžioje rašo, kad „The world guide to beer“ buvo bene didžiausias ir sunkiausias iššūkis jo gyvenime. Juolab, jis tikrai neturėjo galimybės aplankyti kiekvienos šalies apie kurią rašo. Informacija buvo renkama rašant laiškus bravorų savininkams ir keliaujant. Surinkta medžiaga skaidoma į poskyrius. Dalis skiriama alaus istorijai, stilių aprašymui, bendrai informacijai. Galiausiai pagal šalies vietą „alaus pasaulyje“ ji yra aprašoma. Didžiausias dėmesys skiriamas Čekoslovakijai, Vokietijai, Belgijai ir britų saloms.

M. Jackson darbas žurnalistikos srityje padarė didžiulę paslaugą kuriant savitą ir įdomų skaitytojui rašymo stilių. Milžiniški informacijos kiekiai nė kiek nepaveikė autoriaus, jis puikiai kontroliuoja medžiagą. Svarbiausi dalykai sulaukia atskiro dėmesio, o smulkios, istorinės ir kitos įdomios dalelytės sudaro kūrinio kontekstą. Knyga parašyta glaustai ir paprastai, net ir alumi nesidomintis žmogus, perskaitęs „The world guide to beer“ sugebėtų suprasti alaus pasaulio subtilybes, išmoktų vertinti alų ir susipažintų su savo mėgstamo alaus stiliumi ir jo išskirtinumu.

Novatoriškumas. Ši knyga ne tik pirmoji kurioje susistemintai pateikiama informaciją apie viso pasaulio alų. „The world guide to beer“ yra knyga kurioje M. Jackson pristato savitą alaus skirstymą į kategorijas, stilius ir tipus. Pagrindinės trys alaus kategorijos, anot autoriaus, yra: viršutinės fermentacijos alūs (eliai), apatinės fermentacijos alūs (lageriai) ir kvietiniai alūs (nors dažniausiai juos galima priskirti ir prie viršutinės fermentacijos produkcijos, tačiau M.Jackson jiems išskiria atskirą kategoriją dėl Gueuze-Lambic stiliaus alaus, kuris fermentuojamas naudojant laukines mieles (spontaninė fermentacija)). Kiekvieną stilių alaus kategorijai autorius priskiria pagal vietos nuorodą, pavadinimą ir vietinius papročius, bei tradicijas. Pavyzdžiui: Munchener – visame pasaulyje priimtinas pavadinimas, apibūdinantis tamsiai rudos spalvos, apatinės fermentacijos alų, kuriame dominuoja salyklas, bet ne jo saldumas. Alaus stiliaus pavadinimas kilo iš vietovės, kurioje tradiciškai gaminamas šis alus, pavadinimo (Miunchenas).

Pasiskolinau šią skaidrę iš L. Čekanavičiaus paskaitos. Pirmasis skirstymas atrodė maždaug taip.
Pasiskolinau šią skaidrę iš L. Čekanavičiaus paskaitos. Pirmasis skirstymas atrodė maždaug taip.

Knygos reikšmė šiandien. Gali pasirodyti, kad 36 metų senumo knyga jau turėtų būti tapusi niekam nenaudinga atgyvena, tačiau, net ir dabar pripažįstama, kad M. Jackson alaus stilių kategorizacija yra pagrįsta modernioji (šiandieninė) alaus stilių teorija, jos žemėlapiai bei apibrėžimai. Žinoma, šiuolaikiniai teorija reikėjo praplėsti M. Jackson naudotus stilių rėmus, nes alaus pramonė netovi vietoje, ji nuolatos plečiasi ir dėl rinkos dalies kovoja bandydama vartotojui pasiūlyti vis naujesnius ir įdomesnius produktus.

„The world guide to beer“ taip pat itin daug prisidėjo prie alaus populiarinimo Šiaurės Amerikoje, todėl vienaip ar kitaip jai galima priskirti bent smulkius nuopelnus prisidėjus prie craft alaus atsiradimo ir plėtros.

Leave a Reply